Kā auto nodoklis ietekmē apvidus un premium klases transportus?

2019. gada 1. janvārī stājās spēkā jauna transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likme, kas atkarīga no oglekļa dioksīda (CO2) izmešu daudzuma gramos uz vienu kilometru. Šāds nodoklis ir paredzēts visiem tiem transportlīdzekļiem, kas pirmo reizi reģistrēti
pēc 2009. gada 1. janvāra.

Auto nodokļa likmi nosaka atbilstoši vieglā transporta, apvidus auto (džipu) pilnai masai, dzinēja tilpumam un dzinēja maksimālajai jaudai. Turklāt, ja transports pieder uzņēmumam, par to uzņēmumam arī ir jāmaksā vieglo transportlīdzekļu nodoklis. Jāpiebilst, ka šāds auto nodoklis džipiem sanāk krietni dārgāks nekā vieglajiem transportlīdzekļiem. Piemēram, 2006.gadā reģistrēts Porsche Cayenne, kuru dzinēja tilpums ir 3.2 benzīns, ar jaudu 250 ZS un pilnu masu – 3500 kg, ikgadējais auto nodoklis ir 257.00 EUR liels, tātad, jo lielāka jauda un dzinēja tilpums, jo lielāks paliek arī ikgadējais auto nodoklis. Turpretī 4.5 benzīns ar jaudu 340 ZS apvidus auto īpašniekam izmaksās jau 530.00 EUR gadā. Jāpiemin, ka vieglajiem transportlīdzekļiem, kuru pirmās reģistrācijas datums ir līdz 2004. gada decembrim, auto nodokli aprēķina tikai pēc vieglā transporta pilnās masas, turpretī auto nodoklis vieglajam transportam – elektromobiļiem, kuru reģistrācijas datums ir pēc 31.12.2008, nodokli aprēķina atkarībā no dzinēju tilpuma un CO2 izmešu daudzuma. CO2 izmešu daudzums, kas sasniedz 50 g/km tiek aplikts ar 300 EUR lielu nodokli, bet tiem auto, kuriem CO2 izmešu daudzums sasniedz pat 351 g/km, var nākties maksāt nodokli pat vairāk kā 1000 EUR vērtībā.
Augstākas nodevas paredzētas tiem auto, kuru CO2 izmešu daudzums uz km pārsniedz 200 g, teorētiski – visi lielie un jaudīgie auto. Tomēr tieši apvidus auto un premium klases auto jūt vislielāko ieguvumu no jaunās nodevas. Agrāk nodokli aprēķināja no lielās auto masas un motora jaudas, toties CO2 izmešu daudzums apvidus auto reti, kad pārsniedz 200 g uz km.

No apvidus auto modeļiem, kurus visbiežāk pieprasa un ir visiecienītākie, ir BMW X5 un VW Touareg. Gandrīz visiem šiem auto nodeva ir samazinājusies, pat trīskārtīgi, izņemot lielos motorus, kā piemēram, 4.4 l benzīnu. Arī Touareg 3 l dīzelim nodeva ir samazinājusies par trešdaļu. Visvairāk šī nodeva ietekmē tos, kuru transporta tilpums pārsniedz 3.5 l, papildus noteiktajai likmei maksājot vēl 300 EUR, šī summa attiecas uz visiem tiem, kuru auto dzinējs pārsniedz 3.5 l. Kādēļ šādas izmaiņas auto nodokļu sistēmā? Iemesls tam ir vienkāršs – lai kompensētu transportu mazo CO2 izmešu daudzumu. Reformas mērķis ir vienkāršot auto nodokļu sistēmu, veicinot radīto CO2 samazinājumu. Tātad piesārņotājs maksā dubultā!

Visneizdevīgākajā situācijā ”trāpa” tieši Porsche Cayenne modeļi, kuru klāstā dominē 3.6 l un 4.8 l dzinēji, un to CO2 izmešu daudzums arī ir visai augsts. Arī premium klases auto segmentā ir šādi izņēmuma gadījumi. Tomēr Latvijā visvairāk tiek iegādāti automobiļi ar dīzeļa dzinējiem, kuriem ir gan viszemākie CO2 rādītāji, gan arī to dzinēju tilpumi ir vieni no vismazākajiem.
Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis (TEN) nav jāmaksā BMW i8 (elektroauto), samazināts nodoklis ir Toyota Yaris, Dacia Duster, BMW X5 un Škoda Octavia modeļiem, turpretī Land Rover Range Rover ir ‘’kritis par upuri’’ nodokļu sistēmai, tagad nodokļos maksājot 756.00 EUR + 300.00 EUR, agrāko 450.00 EUR vietā.

TEN atvieglojumi pienākas – 50% daudzbērnu ģimenēm un 25% var saņemt lauksaimniecības produktu ražotāji, lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības.

Saistītie raksti

Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītiet sīkdatņu lietošanai www.premiumcredit.lv. Uzzināt vairāk

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close